טיפול בדחיינות ומימוש פוטנציאל

לכולנו קורה שישנה מטלה או משימה שממש לא בא לנו לעשות -בחיים האישיים, בעבודה, בלימודים.

זה טבעי שאנחנו מעדיפים לעשות בעיקר את מה שנעים וכייף לנו. בכלל בחיים ישנן הרבה משימות שלא באות לנו בטוב ושלא נמצאות בסדר העדיפות הרגשי שלנו ודורשות מאיתנו מאמץ גם אם הן משמעותיות וחשובות להמשך חיינו - בדיקה לא נעימה, פגישה בבנק, שיחה עם הבוס, הגשת עבודה סמינריונית ועוד.

אז אנחנו פשוט דוחים אותה לעוד מעט, לאחר כך...                הבעיה עם דחיינות של משימות מגיעה כאשר היא כרונית. כאשר היא כרוכה בהפסדים של הדחיין - מתח נפשי וסטרס מעצם העשייה ברגע האחרון, מהמתח שמלווה אותנו לאורך זמן הדחיינות, מהיעדר אפקטיביות ומפרודוקטיביות נמוכה ביחס לציפייה מעצמי, ובעיקר בתקיעות וחוסר מיצוי פוטנציאל. שלא לדבר על הפסדים כספיים כשדוחים טיפול בעניינים פיננסיים או קנסות.

 

דחיינים כרונים, מסתובבים בעולם וטוענים שלצרצר נעשה בכלל עוול, הוא לא היה עצל אלא דחיין - טיפוס אופטימי שהאמין שאיך שהוא העניין יסתדר מעצמו. רק מה שגם בסיפור זה לא נגמר ככה. החורף הגיע והצרצר נותר לא מוכן - בודד, רעב, רטוב ובעיקר מופתע. ככה זה אצל דחיינים - הם נוטים להיות מופתעים בכל פעם מחדש כשתאריך היעד מגיע כל כך מהר.

 

קיימים שני סוגים של דחיינות:

זו שמוגבלת בזמן ויש לה דד-ליין וזו שאין לה תאריך יעד מוגדר.

מה עושים דחיינים כשתאריך היעד הגיע ובדרך כלל הם מגלים זאת לילה לפני - נתקפים לחץ ובהלה ומתרצים לעצמם "נכון שהייתה לי חצי שנה להגיש את העבודה אבל אני עובד הכי טוב תחת לחץ". ההקלה הרגעית וההימנעות מהמצוקה הרגשית שכרוכה בביצוע המשימה שלפניו, גורמת לעומס, לחץ ולעיתים תפקוד לקוי מחוסר זמן.

 

במקרים שאין תאריך יעד מוגדר, הדחיין סופר לעצמו את עשרות השנים שנשארו לו להגשים את עצמו, ללמוד, ללכת לבדיקה חשובה ובכלל לחיות כמו שהיה באמת רוצה. כי הרי יש זמן...אין מה למהר.

הבעיה עם דחיינות היא שההימנעות לטווח הקצר משפיעה על חיי הדחיין לאורך זמן.

דחיינות של משימות חיים פוגעת באיכות החיים והדחיין חש פעמים רבות החמצה, תחושת מועקה וחוסר מיצוי פוטנציאל, שעלולה לרדוף אותו לאורך שנים ופוגעת ברווחה הנפשית.

 

הגורמים לדחיינות שונים ומגוונים:

קושי בהתארגנות וניהול זמן, פרפקציוניזם ופחד מכישלון, אך גם פחד מהצלחה (כי אז הרי אצטרך להמשיך להוכיח את עצמי וזה דורש כוחות נפש ומשאבים שהדחיין לא מאמין שיש לנו), קושי בהבנה של משמעות המשימה לטווח הארוך, חרדת ביצוע, דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר יכולת, קושי להתמיד והיעדר משמעת עצמית, הכללה ותיוג של ובעיקר ניבוי עתידות שלילי לגבי העצמי ככישלון - אני במילא לא אצליח אז למה לנסות.

 

העניין עם נבואות הוא שהן נוטות להגשים את עצמן - כי בני אדם נוטים להתנהל מבלי משים באופן שמגשים אותן - כך שהדחיין מקבל חיזוק לתפיסתו השלילית את עצמו ומחזק את מעגל הקסמים של הכישלון ואת מנגנון ההתנהגות ההרסני.

 

איך מטפלים בדחיינות?

טיפול  CBT  משולב באימון בכלים ניהוליים מאפשר לשנות את דפוס ההתנהגות המעכב באמצעות זיהוי מקור הקושי והסיבה לדחיינות ומסייע ברכישת אסטרטגיות התמודדות יעילות עם האתגרים הקוגניטיביים - המחשבות השליליות הפסימיות והאוטומטיות העוצרות את הדחיין מלקדם את חייו ועם האתגרים ההתנהגותיים-תכנון נכון של זמן, יכולת להציב מטרות ויעדים ולעמוד בביצוען, התמודדות עם הימנעות מביצוע, פיתוח כושר התמדה, קבלת החלטות ופתרון בעיות ועוד.

 

דחיינים שהתמודדו בהצלחה עם הקושי משתפים בתחושת הקלה משמעותית ובשיפור איכות החיים בתחומים רבים. הם שועטים קדימה להגשים את עצמם, מציבים מטרות ומשיגים אותן. לאחר שחוו הצלחה הם מתקשים להאמין איך היו כל כך עסוקים בפחדים וחששות שניהלו אותם.

 

הנה כמה טיפים לטיפול בדחיינות שלכם בעמכם:  

  • אל תחכו להשראה, היא אף לא מגיעה בזמן. זו העשייה שיוצרת השראה. אז פשוט תתחילו-בלי תרוצים, בלי לחכות למצב הרוח המתאים-תבהירו לעצמכם שהמטלה הזו רודפת אתכם בכל מקרה אז הגיע הזמן להיפטר ממנה, ללא קשר לתוצאותיה. פשוט מתמודדים עם "המפלצת"!!!
  • אם אין תאריך יעד, הציבו לעצמכם כזה ותלו אותו בגדול על המקרר (דחיינים בדרך כלל אוהבים להסתובב עם מחשבותיהם המתרוצצות ולפתוח סתם את המקרר).
  • החליטו שאתם עושים מרתון משימה. נותנים את כל מה שיש לכם כדי לסיים את הדבר הזה - על חשבון כל דבר אחר. גם אם זה אומר להשתיק את הנייד, להפסיד בילוי, לא לנקות את הבית, או כל דבר אחר שאתם נוהגים לעשות כהסחת דעת. עוצרים את החיים עד שהמשימה מבוצעת.

 

תחושת הניצחון, חוויית ההצלחה וההקלה שתרגישו תעורר רצון ומסוגלות לכבוש עוד ועוד יעדים ולממש את הפוטנציאל שלכם.

אשמח ללוות אתכם, שרון 

 054-4546688

 

‏​

 

שרון רוזנבלום פסיכותרפיסטית CBT ילדים, נוער ומבוגרים, יועצת זוגית. מושב שחר.

טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי - טיפול במחשבות טורדניות, טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי חרדה בדרום,  טיפול ב-OCD, טיפול בהתקפי זעם ושליטה בכעסים, טיפול בהערכה עצמית נמוכה, סיוע במימוש פוטנציאל, התמודדות עם מתח ולחץ נפשי, טיפול בקשיים רגשיים-ילדים, נוער ומבוגרים,  אימון קשב וריכוז,  ייעוץ זוגי, טיפול זוגיות, הדרכת הורים, גישור גירושין

 

ייעוץ זוגי בדרום,  טיפול זוגי אשקלון, יועצת זוגית אשקלון, מטפלת זוגית ואישית בדרום, טיפול זוגי קרית גת, טיפול CBT בדרום, cbt אשקלון, cbt נתיבות, cbt קרית גת, cbt שדרות, טיפול בחרדה אשקלון, טיפול בחרדה קרית גת, מטפלת cbt דרום,  cbt אשקלון, cbt אשקלון, טיפול רגשי ילדים אשקלון, טיפול רגשי קרית גת, טיפול OCD ילדים, טיפול בחרדות ילדים, טיפול קצר מועד, מטפלת CBT מוסמכת, טיפול במשברים, טיפול בדיכאון אשקלון, טיפול נפשי אשקלון, טיפול נפשי שדרות, טיפול התנהגותי קרית גת, 

 ‎ ​

פסיכותרפיה וייעוץ זוגי ומשפחתי דרום